Робота з протидії булінгу у Рожищенському НРЦ

 

 ТЕЛЕФОНИ ДОВІРИ

Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);

Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;

Гаряча лінія питань запобігання насильству 116 123, 0 800 500 333;

Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;

Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 64 50;

Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;

Національна поліція України 102;

Уповноважена посадова особа для здійснення невідкладних заходів реагування у випадках виникнення фактів насильства у освітньому закладі  - Бульчак Оксана Іванівназаступник директора Центру з виховної роботи - 0681384581.


Порядок

 подання  та розгляду заяв про випадки булінгу у закладі освіти

Загальні засади реалізації права громадян на звернення визначено Законом України "Про звернення громадян" (№ 393/96-ВР від 02.10.1996 року). У цьому Законі надано чіткі визначення терміну "заяви" та інше, зазначені вимоги до звернень, порядок їх розгляду, а також відповідальність за порушення Закону.

Умови, за яких звернення не підлягають розгляду і вирішенню.

Звернення не підлягає розгляду, коли воно не підписане автором, у разі відсутності даних про місце проживання, а також при анонімності звернення. Також не розглядаються повторні звернення  одного і того ж заявника з одного і того ж питання, якщо перше вирішене по суті та звернення осіб, визнаних судом недієздатними.

Вимоги до подання й оформлення звернень (заяв)

Право на звернення до керівника закладу освіти із заявою про випадки

булінгу мають усі учасники освітнього процесу та інші зацікавлені особи незалежно від місця проживання.

Порядок подання та розгляду  заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти має відбуватись з дотриманням конфіденційності.

Законодавчо установлено вимоги до подання й оформлення звернень (заяв) , а саме:

-         адресування виключно керівнику закладу освіти;

-         наявність у заяві таких реквізитів, як ПІБ автора, адреса, підпис (лише у

випадку надсилання письмового звернення) та дата;

-         чіткість, зрозумілість і лаконічність прохальної частини;

-         розбірливість написаного (у випадку власноручного оформлення

звернення).

 При усних зверненнях в день прийому звернення реєструє

відповідальна особа, вказуючи у Журналі обліку звернень громадян  такі реквізити:

-         дата прийому;

-          особа, відповідальна за прийом громадян;

-          ПІБ заявника/скаржника;

-         лаконічний зміст звернення ;

-         терміни виконання (якщо справу вирішено по суті під час особистого

прийому, роблять відмітку «Роз’яснено») ;

-         ухвалене рішення.

Розглянувши усне звернення, керівник закладу освіти, має ухвалити одне з рішень:

-         задовольнити вимоги заявника/скаржника;

-          передати звернення за належністю;

-          відмовити заявнику/скаржнику (обов’язково обґрунтувавши відмову).

Письмові звернення (заяви) приймає діловод (секретар) навчального

закладу та фіксує  у журналі вхідної кореспонденції.

Звернення реєструють: у день їхнього надходження або у перший

наступний день після вихідних днів.

На вхідному документі проставляють: відбиток штампа навчального

закладу дату і вхідний номер.

Термін розгляду звернення (заяви)

Відповідно до статті 20 Закону України "Про звернення громадян"

звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від

дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, -

невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в

місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник закладу освіти  або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може

перевищувати сорока п'яти днів.

На обґрунтовану письмову вимогу заявника термін розгляду може

бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.

Процедура розгляду заяв

Після отримання звернення від здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, працівників закладу чи відповідного органу керівник закладу розглядає таке звернення та з’ясовує усі обставин булінгу. Відповідно до такої заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу освіти створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу (цькування)  та скликає засідання.

  Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то очільник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальну поліцію) та Службу у справах дітей.

Оскарження дій чи рішень

Статтею 16 Закону України "Про звернення громадян" передбачено, що

скарга на дії чи рішення закладу освіти , його керівника,  подається у порядку підлеглості – засновнику закладу освіти, який розглядає скарги про відмову у реагуванні  на випадки булінгу  за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення а результатами розгляду таких скарг.

У випадку  незгоди  з прийнятим за скаргою рішенням – заявник має право

безпосередньо  звернутися до суду відповідно до чинного законодавства.

До скарги додаються наявні у громадянина рішення або копії рішень, які

приймалися за його зверненням раніше, а також інші документи, необхідні для

розгляду скарги, але тільки ті, які відповідно стосуються питання.

Відповідальність  за своєчасний та якісний розгляд звернень (заяв)

Відповідальність за своєчасний та якісний розгляд звернень, надання письмової відповіді заявнику покладається на керівника закладу освіти.


Порядок

реагування на доведені випадки  булінгу у закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу

 

Дії здобувачів освіти

Якщо дитина стала свідком булінгу в закладі освіти, передусім вона може розказати про це батькам, вчителю, психологу або безпосередньо директору.

Окрім цього, дитина може звернутись за телефонами довіри, зокрема:

 Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);

Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;

Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335;

Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;

Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;

Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;

Національна поліція України 102.

 

Дії працівників закладу освіти

Якщо педагог або інший працівник закладу освіти став свідком булінгу, або підозрює про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками , незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні, він

зобов’язаний повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних  працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого він був особисто або інформацію про факти булінгу, яку отримав  від інших осіб, вжити невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

Дії керівника закладу освіти

Після отримання звернення від здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, працівників закладу чи відповідного органу керівник закладу розглядає таке звернення та з’ясовує усі обставин булінгу. Відповідно до такої заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування,  керівник закладу освіти створює наказом  комісію з розгляду випадків булінгу (цькування),  скликає засідання Комісії   та вживає відповідних заходів реагування.

  Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то очільник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальну поліцію) та Службу у справах дітей.

У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України,  про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

Але за будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.

 Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

 

Дії батьків, законних представників здобувачів освіти

Вони можуть подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки цькування стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

А також вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу.

Але при цьому батьки, законні представники дитини  зобов'язані сприяти у проведенні розслідування щодо випадків цькування і  виконувати рішення та рекомендації  комісії з розгляду випадків булінгу в закладі освіти.

Також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

Відповідальність

Цькування неповнолітнього буде каратися штрафом від 50 (850 грн) до 100 (1700 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами від 20 до 40 годин.

Така ж поведінка вчинена групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення буде каратися штрафом від 1700 грн до 3400 грн або громадськими роботами від 40 до 60 годин.

За булінг, вчинений малолітніми або неповнолітніми особами віком від 14 до 16 років, будуть відповідати батьки кривдника (рідні булера повинні будуть сплатити штраф від 850 до 1700 грн. або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.)

До адміністративної відповідальності за заподіяння шкоди іншій особі притягуються з 16 років.

·        Булінг – штраф 850-3400 грн., громадські роботи від 40 до 100 год.

(ст.173-4 КУпАП).

·        Викрадення чужого майна (крадіжки, шахрайство)— штраф,

виправні роботи до 1 міс., адмінарешт — 5-10 діб, повторно — збільшений штраф, виправні роботи — 1-2 міс., адмінарешт — 10-15 діб (ст. 51 КУпАП).

·        Дрібне хуліганство (нецензурна лайка в громадських місцях,

образливе чіпляння до громадян та інші подібні дії) - штраф, громадські роботи, виправні роботи, адміністративний арешт до 15 діб (ст. 173 КУпАП).

До кримінальної  відповідальності притягуються  з 16 років, а в окремих випадках з 14 років за скоєння правопорушником при вчиненні булінгу (цькування) інших дій, які кваліфікуються відповідними статтями Кримінального кодексу України, зокрема – заподіяння тілесних ушкоджень різних видів тяжкості, а саме:

·        Побої і мордування - умисне завдання удару, побоїв або вчинення

інших насильницьких дій, які завдали фізичного болю і не спричинили тілесних ушкоджень, - штраф, громадські роботи на строк до 200 годин, виправні роботи - до 1 року, групове — обмеження/позбавлення волі до 5 років (ст. 126 Кримінального кодексу України).

·        Погроза вбивством, якщо були реальні підстави побоюватися

здійснення цієї погрози - арешт на строк до 6 місяців або обмеженням волі на строк до 2 років (ст. 129 ККУ).

·        Хуліганство, тобто грубе порушення громадського порядку з

мотивів явної неповаги до суспільства, що супроводжується особливою зухвалістю чи винятковим цинізмом, - штраф, арешт на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до 5 років. Групове хуліганство - обмеження волі на строк до 5 років або позбавленням волі на строк до 4 років (стаття 296 ККУ).

·        Умисне тяжке тілесне ушкодження — позбавлення волі на строк від

5 до 8 років (ст.121 ККУ).

·        Умисне легке тілесне ушкодження - штраф, громадські роботи на

строк до 200 годин, виправні роботами на строк до одного року (ст. 125 ККУ).

Також передбачається стягнення штрафу з особи, яка не повідомила правоохоронців про булінг, у розмірі 850-1700 грн.

Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу учасника освітнього процесу тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 відсотків заробітку.

Ухиляння батьків від виконання обов'язків стосовно виховання дітей теж тягне за собою адміністративну відповідальність, адже відповідно до ст. 50 Сімейного кодексу України, батьки зобов’язані: виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей.


План

заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу ...

№ п/п

Назва заходу

Цільова аудиторія

Термін виконання

Відповідальний

Управлінський напрям

1

Перевірка приміщень, території закладу освіти з метою виявити місця, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу (цькування)

Усі категорії учасників освітнього процесу

Січень

Лютий

Адміністрація

2

Організація належних заходів безпеки ( контрольно-пропускний режим, спостереження за місцями загального користування (їдальня, коридори навчального та спального корпусу, ігрові майданчики, шкільні подвір’я ) і технічними приміщеннями).

Усі категорії учасників освітнього процесу

Упродовж року

Адміністрація

3

Налагодження роботи психологічної служби закладу освіти, зокрема в частині підвищення кваліфікації практичного психолога, соціального педагога та формування вмінь і навичок щодо виявлення, протидії та попередження булінгу (цькування).

Психологи, соціальний педагог

За потреби

Адміністрація

 

Проведення регулярного моніторингу безпечності та комфортності закладу освіти та освітнього середовища шляхом опитування, анкетування та вжиття відповідних заходів реагування.

Усі категорії учасників освітнього процесу

Упродовж року

Адміністрація

 Діагностичний етап

1

Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах

Лютий

Психолог, соціальний педагог

.

2

Діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах:

–      спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти;

–      опитування (анкетування) учасників освітнього процесу;

–      психологічні діагностики мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів;

–      соціальне дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах;

–      визначення рівня тривоги та депресії учнів.

Усі категорії учасників освітнього процесу

Упродовж року

Класні керівники, класоводи,

практичний психолог, соціальний педагог

 

 Інформаційно-профілактичні заходи

1

Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільній батьківській конференції

Батьки здобувачів освіти

Березень

Адміністрація

2

Засідання методичного об’єднання вихователів на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі »

Методична кухня вихователів

Березень

Заступник директора з ВР

3

Розробка пам’ятки «Маркери булінгу»

Педагогіч-

ний колектив

Лютий

Заступник директора з ВР

4

Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом»

1 – 10

Упродовж року

Психолог

5

Контроль стану попередження випадків  булінгу

Нарада при директорі

Квітень

Директор

6

Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу»

Педагогіч-ний колектив

Березень

Психолог

7

Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню

Педагогіч-ний колектив

Упродовж року

Заступник директора з ВР

 

 

8

Консультаційні години у практичного психолога і соціального педагога

Педагогіч-ний колектив

Упродовж року

Психолог, соціальний педагог

.

 Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти

1

Проведення ранкових зустрічей  з метою формування навичок дружніх стосунків

1-4

Упродовж року

Класоводи

2

Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять

1-10

Упродовж року

Класні керівники та класоводи, вихователі

3

Робота відеозалу . Перегляд кінострічок відповідної спрямованості

5 – 10

Упродовж року

Вихователі, педагог-організатор

 

4

Засідання  клубу вихідного дня   «Як довіряти й бути вдячним»

9-10

Травень

 

Педагог-організатор

5

Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творів, на уроках історії

5- 10

Упродовж року

Класоводи, учителі літератури, історії

6

Гутірки (індивідуальні бесіди) антибулінгового спрямування

5 – 10

Упродовж року

 

Педагог-організатор, вихователі, соціальний педагог

 Психологічний супровід

1

Діагностика стану психологічного клімату класу

1-10

Упродовж року

Психолог

2

Спостереження під час навчального процесу, позаурочний час

1-10

Упродовж року

Психолог

3

Консультаційна робота з учасниками освітнього процесу

1-10

Упродовж року

Психолог, соціальний педагог

4

Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу

1-10

Упродовж року

Психолог, соціальний педагог, вихователі

Робота з батьками

1

Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі»

 

1-10

Упродовж року

Класні керівники та класоводи, вихователі

2

Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини

1-10

Упродовж року

Психолог

3

Тренінг «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті»

За запитом

Квітень

Психолог, вчитель інформатики

4

Інформаційна робота через інтернет-сторінки

Упродовж року

Заступник директора з ВР

 


Немає коментарів:

Дописати коментар